Tuki- ja liikuntaelinsairauksien fysioterapia - TULES

Tuki- ja liikuntaelimistöön (TULE) kuuluvat luuston lisäksi nivelet, nivelsiteet, jänteet ja lihakset, joiden yhteistoimintaa hermojärjestelmä säätelee. TULES oireet voivat alkaa tapaturmaisesti tai kehittyä vähitellen kehon liiallisen/vähäisen, yksipuolisen tai virheellisen kuormituksen seurauksena. Usein myös ikääntymiseen liittyvä rakenteiden rappeutuminen on osasyy TULES oireiden kehittymiselle. Keskeinen oire on yleensä kipu.

Tavallisimpia tuki- ja liikuntaelimistön ongelmia ovat:

• niska-hartiaseudun oireyhtymät
  • alaselän oireyhtymät
  • nivelrikot
  • yksittäisten nivelten kiputilat (esim. olka-, lonkka- ja polvinivelet)
  • TULES fysioterapiaan kuuluvat myös erilaiset kirurgiseen hoitoon valmistavat terapiat sekä leikkausten jälkihoidot esim. murtumien tai jänne- ja nivelsidevammojen jälkeen.

Kestovaikutukseltaan parhaat hoitotulokset saavutetaan yleensä yksilöllisesti laaditun harjoitusterapian avulla, jonka toteuttamista kuntoutuja jatkaa itsenäisesti fysioterapiasarjan päätyttyä kotona tai salilla. Hyvin suunniteltu, oikein annosteltu ja ajoitettu harjoittelu ja sopiva liikunta ovat parasta lääkettä tuki- ja liikuntaelimistön hyvinvoinnille. TULE ongelmien ennaltaehkäisy on usein kustannustehokkainta hoitoa.

Fysioterapeutin käyttämiä menetelmiä ovat esimerkiksi:

• neuvonta ja ohjaus
  • terapeuttinen harjoittelu
  • manuaalinen terapia
  • fysikaalinen terapia

Fysioterapeutin vastaanotolle voi tulla myös ilman fysioterapialähetettä. Ennen käyntien aloittamista suositellaan kuitenkin lääkärin vastaanotolla käyntiä, sillä se helpottaa hoidon kokonaissuunnittelua. Lääkärin kirjoittama tutkimus- ja hoitomääräys fysioterapiaan (SV3 FM) oikeuttaa myös Kela -korvaukseen.

Fysioterapia toteutetaan yleensä sarjaluonteisesti. Tarvittava yhden käyntikerran ja koko terapiasarjan kesto määritellään aina tilannekohtaisesti yhdessä kuntoutujan kanssa mahdolliset lääkärin suositukset huomioiden.