Reumasairauksien fysioterapia

Reumasairauksilla tarkoitetaan pitkäaikaisia tulehduksellisia yleissairauksia, joiden alkuperää ei vielä täysin tunneta eikä sairauksien etenemistä voida varmasti ennakoida. Reumasairauksiin liittyvät keskeisesti aktiivisuudeltaan vaihtelevat tulehdusreaktiot eri osissa kehoa, usein nivelissä.

Krooninen tulehdusreaktio voi aiheuttaa kipua ja turvotusta, väsymystä sekä saattaa vaurioittaa nivelten rakenteita ja johtaa kehon virheellisiin kuormituksiin. Tulehdusreaktioita hillitsevien pitkäaikais- ja paikallislääkehoitojen lisäksi fysioterapialla on tärkeä osa reumasairauksien hoidossa. Fysioterapian keinoin pyritään:

• vähentämään tulehdusta ja kipua
  • ylläpitämään nivelliikkuvuuksia
  • ehkäisemään virheasentojen syntymistä
  • edistämään yleistä toimintakykyä

Fyysisen suorituskyvyn ylläpitäminen ja parantaminen on tärkeää kaikkien reumasairauksien hoidossa. Koska varsinaista täsmähoitoa reumatauteihin ei vielä ole, fysioterapeutin tehtäviin kuuluu olennaisena osana myös tiedon jakaminen sairauden luonteesta sekä omatoimiseen harjoitteluun ja liikkumiseen motivoiminen. Tavallisimpia reumasairauksia ovat mm. nivelreuma, selkärankareuma sekä fibromyalgia eli pehmytkudosreuma.

Hakametsän toimipisteessä on käytössä reumapotilaan fysioterapiaan soveltuva suspensio-laite. Suspensio-laitteella eliminoidaan noston avulla maan vetovoima, jolloin reumapotilas voi kivuttomammin suorittaa erilaisia harjoitteita. Suspensiohoidolla voidaan korvata myös allasterapia, mikäli asiakas ei voi sellaista käyttää.

Fysioterapeutin vastaanotolle voi tulla myös ilman fysioterapialähetettä. Ennen käyntien aloittamista suositellaan kuitenkin lääkärin vastaanotolla käyntiä, sillä se helpottaa hoidon kokonaissuunnittelua. Lääkärin kirjoittama tutkimus- ja hoitomääräys fysioterapiaan (SV3 FM) oikeuttaa myös Kela – korvaukseen.

Fysioterapia toteutetaan yleensä sarjaluonteisesti. Tarvittava yhden käyntikerran sekä koko terapiasarjan kesto määritellään aina tilannekohtaisesti yhdessä kuntoutujan kanssa mahdolliset lääkärin suositukset huomioiden.